In deze tijd van het jaar word ik vaak gevraagd om strategiesessies te begeleiden voor bedrijven: aannemers, communicatiebureaus en woningbouwcorporaties.* Maar herhaling in dit werk kan soms een risico vormen. Als sessies in de basis op elkaar gaan lijken, merk ik dat ik minder energie heb, mezelf hoor herhalen en soms minder goed luister. Dat heeft direct invloed op de kwaliteit die ik biedt. Om dat patroon te doorbreken en vol frisse inspiratie aan deze sessies te beginnen, volgde ik onlangs de training Visual Strategy Facilitation Skills van Ben Crothers.
*Op andere momenten in het jaar, zo rond de zomer, komt dezelfde vraag van managementteams. En kriskras voor de kalender vragen projectteams me om mee te denken bij het opstarten van programma’s en projecten, het gesprek bij faseovergangen te begeleiden of de strategie voor bewonersparticipatie te maken.
Zoeken naar structuur én speelruimte
In deze training vond ik precies waar ik naar op zoek was: nieuwe energie én zelfvertrouwen. Ben heeft een methode ontwikkeld die structuur biedt in vier heldere stappen, terwijl er ook ruimte blijft om mijn eigen invulling te geven. Deze balans gaf me houvast én de vrijheid om persoonlijk te blijven in mijn aanpak. Het is inspirerend om te weten dat ik met deze aanpak altijd uitkom waar ik moet zijn, maar toch met diversiteit en flexibiliteit kan werken.
De kracht van een mensgerichte benadering
Een van de inzichten die me direct raakte, was het loslaten van strategie als een vaststaand document. Vaak wordt een strategie als een product gezien dat na een sessie vaststaat en niet meer verandert. Deze training liet me echter zien dat een strategie een dynamisch proces kan zijn, gevormd door de unieke mensen en andere (soms) flexibele aspecten. Dit sluit naadloos aan bij mijn overtuiging dat niet het product, maar juist de mensen centraal moeten staan. Dit perspectief brengt een nieuwe laag in mijn rol als facilitator.
Concreet aan de slag: van product naar mens en probleem
Deze mensgerichte benadering ga ik natuurlijk direct toepassen. In plaats van te beginnen over het product of de oplossing, starten we de sessie nu met vragen over de mensen zelf en het probleem dat zij ervaren. Door mensen de ruimte te geven om over zichzelf en hun collega’s te praten, verandert de dynamiek van het gesprek. De uitkomsten sluiten beter aan bij wat er binnen het team leeft en waar ze vertrouwd mee zijn. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar ook het eigenaarschap over de uiteindelijke strategie.
Een nieuw perspectief voor komende strategiesessies
De training was verfrissend en gaf me precies de handvatten die ik nodig heb om komende strategiesessies met nieuwe energie tegemoet te gaan. Deze mensgerichte en dynamische benadering zorgt ervoor dat ik niet alleen voldoe aan de vraag van de klant, maar ook het eigenaarschap en de samenwerking binnen teams meer naar een hoger niveau breng.